schnittke klein- door Fred Sollie -

KAMPEN - Granieten akkoorden, schroeiende dissonanten, ragfijne melodische lijnen, exclamaties die als vuurpijlen uiteenspatten. Deze en tal van andere muzikale schilderingen kwamen zaterdagavond in de Broederkerk voorbij in een onvergetelijke uitvoering van de Twaalf Boetepsalmen van Alfred Schnittke door Cappella Amsterdam.

Schnittke (1934-1998) greep in dit grootse koorwerk terug op anonieme, 16e-eeuwse Russische teksten. Aangrijpende, contemplatieve muziek, bedoeld om 1000 jaar bekering van Rusland tot het christendom te vieren. De sfeer van het werk is ascetisch en extatisch en baant zich een weg door golven van dissonanten en consonanten. Melodielijnen weven zich door elkaar heen, zonder enig harmonisch houvast. Complexe muziek die zeer zware eisen stelt aan de uitvoerenden. Cappella Amsterdam had er geen moeite mee. Je vraagt je af hoe ze bij een nieuwe inzet zo loepzuiver hun toon weten te treffen.

Het vergt een grote dirigent om de vele lagen in deze omvangrijke compositie voor de luisteraar onderscheidbaar te maken. Daniel Reuss lukte dat, niet alleen technisch maar ook muzikaal. Van begin tot eind wist hij de spanning vast te houden in dit complexe labyrint. Zelden heb ik in een koorklank zoveel kleurschakeringen gehoord, met name in de afsluitende, woordloos gezongen psalm, waarin het leek alsof het koor opsteeg naar de hemel, alsof we getuige waren van een magische transfiguratie. Mooier, aangrijpender kan men het zich niet voorstellen.

Op 2 maart 2018 zingt Cappella Amsterdam opnieuw in Kampen. Dan met Baltische koorwerken. Aanbevolen!